Blogini sivut

H6



B16 - Virtuaali- & Lisätty todellisuus

Tein nämä tehtävät kotona ominpäin.

Lisätty todellisuus - HP Reveal

Testasin sovellusta sekä kännykällä, pädillä ja koneella. Mielestäni sovellus ei ollut kovin erikoinen, siis otetaan vain kuva, ja siihen päälle lisätään gif-animaatio. Sovellus muistuttaa Instagramin Storiessia, jossa voi lisätä valokuvan tai videon päälle gif animaatioita. Kuviksessa tätä voisi soveltaa siten, että selailee mitä animaatioita sovelluksessa on tarjolla, ja itse löysin esim. sirkus hylkeen. Sille voisi sitten pädillä piirtää taustan, ja lisätä kuvaan sirkus hylkeen, eli jatkaa kuvaa elävöittäen sitä animaatioilla.

Mietin miksi sovellus ei ole kovin kummoinen, kunnes keksin syyn! Käytin sitä väärin :D Sovellus toimii siten, että kun skannailin jo kuvaamiani sovelluksella, silloin niissä käynnistyi animaatio! Eli kun näytin "skannerille" VR-lasejani, alkoi ninja hyppiä ruudulla. Kun näytin vauvan neuletakkia, alkoi fasaani lentämään kuvan päällä ja pyssyt paukkua. Todella hauska sovellus! Koulussa opettaja voisi kuvata eri paikkoja, vaikkapa jotain infotauluja ja jotta opettaja tietäisi, että oikea taulu on löydetty, oppilaan pitäisi vastata että minkä "triggerin" skanneri löi päälle. Todella kiva sovellus! Vaikkapa museossa pitäisi käydä läpi 6 teosta, ja ope olisi etukäteen lisännyt näihin aurat. Oppilaat sitten kuittaisivat tehtävän suoritetuksi, kun kertoisivat minkä auran sovellus löi päälle.

Tämän kuvan kun näyttää skannerille, ninja alkaa heittämään heittotähtiä: http://auras.ma/s/rE4QY

Toinen hauska sovellus tähän henkeen on Quiver, jossa väritetään kuva, skannataan se sovelluksella, ja värityskuva herää eloon niissä väreissä, mitkä olet värittänyt. Miinuksena tietenkin se, että voit väritellä vain sovellukselle animoituja värityskuvia. Omat piirustukset eivät vielä herää henkiin :D

Virtuaalitodellisuus – Youtube, Poly, Tilt Brush

Ostin Clas Ohlssonilta VR-pahvilasit. Ne olivatkin marketin halvinta mallia, ja niissä ei ole mitään ohjausta, joka toimisi minun Oneplus 5:ssa, mutta kyllä niillä katsella kelpasi. Katsoin Youtube videot, ja ne olivat hieno ja vaikuttava elämys. Videoiden kestot olivat parista minuutista viiteen minuuttiin, mutta minun oli pidettävä reipas tauko näiden välillä, koska niistä tuli niin huono olo! Olen aiemmin koittanut VR-laseja töissä, jossa meillä on käytössä Oculus Rift-lasit ja ohjaimet rakennusten 3D mallien tarkasteluun, ja niissä on miellyttävä käyttömukavuus. Olen myös pelannut VR-peliä, jossa myöskään ei tullut huono olo. Oli huikeaa miten maalauksiin oli saatu "toinen taso" kolmiulotteisuuden ja liikkeen myötä, ja tuntui kuin olisi ollut ihan eri maailmassa kuin omassa työhuoneessa. Olisi pitänyt laittaa kuulokkeet korville, niin olisi ollut kokemus aivan täydellinen, jos ei välitä pienestä pikselimössöisyydestä ja pahvin hiertämisestä nenän varressa.

Polyssa oli esillä kolmiulotteisia maalauksia, jotka oli tehty Tilt Brushilla. Olen seurannut pitkään Instassa Mikko Eerolaa, joka on tehnyt upeita animoituja maalauksia Tilt Brushilla. Olisi tosi kiva päästä kokeilemaan maalaamista kolmiulotteiseksi. Itse aloin miettiä, että onko siinä ehkä kyse jopa kuvanveistosta, koska tuotos on periaatteessa kolmiulotteinen? :) Virtuaalitaide on jännittävää! Ja kiinnostavaa onkin, että sitä on mahdollista katsella missä vain, se ei ole paikkaan sidottua!

Tvorilla pysyy tekemään itse animoituja VR-tarinoita. Tähän en uppoutunut sen kummemmin. Kiinnostavaa VR:ssä on 360 astetta oleva kuva, jolloin katselemalla muualle voi vahingossa missata jotain, kun keskittyy muuhun. VR:ssä äänellä pystytään myös luomaan syvyysvaikutelmia, minkä hoksasin kun katselin Dali videota! Jännittävää, miten aisteja pystyy hämätä virtuaalimaailmoilla. Kunhan tekniikka kehittyy lisää, matkailukin on yhä kyseenalaisempaa :D

Ihan kiinnostava ajatus on millaista on kuvisopettajan työ 10 vuoden päästä. Onko kaikki tehtävät digitaalisia kenties, ja opettaja istuu illat VR-lasit päässä ja tekee arviointia töistä missä vain? Maalit kuivuvat tuubeihin, kun kaikki on sähköistä? Hyi kamala, toivottavasti ei! Digitaalisuus on kiinnostava ja hyvä mahdollisuus. Mikä väri ei koskaan lopu kesken, ja ainoa rajoite on oma pää :)

Interaktiivinen VR – Expeditions, Tour Creator, Cardboard Camera

Pahvilaseilla pystyi kivasti testata Expeditionssia! Harmikseni kuviin upotetut pisteet eivät avautuneet, mutta lisätietoja pystyi katsomaan ihan painamalla kuvaakin kun sovellus ei ollut "lasi" tilassa. Testasin käydä katsomassa Notre Damen katedraalia, ja siitä olikin upea ilmakuva tunnelmallisena auringonlaskuna. Kokemus oli todella hieno ja vaikuttava. Hienoa Expeditionissa on, että siihen pystyy upottamaan tehtäviä, sovellus mainostikin vievänsä sinut luokkaretkelle - sitä se olikin!

Islamilaiseen taiteeseen pystyi kätevästi tutustua sovelluksella, ja luonnollisesti vastaavia taidenäyttelyitä tehtävineen voisi käyttää kuviksen tunnilla hyödyksi. Kivaa olisi esim. museopedan projektina tehdä virtuaalikierroksia Suomen taidemuseoiden pysyvistä näyttelyistä lisäinfoineen ja tehtävineen.

Thinglink:


https://www.thinglink.com/scene/1180449849116459009

Thinglink-sovelluksella pystyy laittamaan linkkejä kuvan päälle. Testasin ottaa kuvan, ja lisätä siihen päälle kuvia. Kuvia / tekstiä / ääntä pystyy lisätä myös 360 astetta-kuvan päälle. Tästä kuvikseen olisi hyvä sovellus, että maailmalla kesät reissaava kuvisope marssisi kuuluisaan galleriaan, kuvaisi jos siihen olisi lupa, 360-astetta kuvan, ja valokuvat yksittäisistä teoksista, ja liittäisi tarkemmat kuvat 360 astetta kuvaan. Näin oppilaat hahmottaisivat sekä itse näyttelytilaa ja näkisivät teokset lähempää. Jos teoksia ei saisi kuvata, voisi 360-astetta kuvaan upottaa linkkejä varsinaisiin teoskuviin. Korundin näyttelystä tälläisen voisi helposti tehdä, jos käytettäisiin Wihurin kokoelman teoksia!


B17 - Lue, katso, kuuntele

Asia mitä en ole ennen ajatellut: myös pelit ovat taidetta. Oli mielenkiintoista lukea Kuorikosken kuvauksia eri peleistä, ja pelien logiikasta. Pelit ovat vuorovaikutteista taidetta, ja peli koetaan subjektiivisena kokemuksena, kun itse on ohjaajana. Pelien rakentaminen on monimutkaista, ja vaatii paljon osaamista (huomasin jo yksinkertaista Scratch-peliä tehdessä...). Pelien koukuttavuus perustuu siihen, että se palkitsee pelaajaa, ja se saa pelaajan jatkamaan yritystä. Kuorikoski kuvaili valtavan määrän erilaisia videopelejä, minkä tyyppisiä ne voivat olla. Nyt vanhempana erityisesti jo pelkkä kuvauksen lukeminen That Dragon, Cancer-pelistä saa kyyneleet silmiin. Kun katson pelin traileria, se ei ole niin surullinen, koska siinä ei kerrota loppuratkaisua, joka jo Kuorikosken kirjassa kerrottiin. Mutta siis pelin päämäärä voi olla jotain muutakin kuin piste-ennätys. Peli voi olla matka, joka kuljetaan läpi, peli voi olla tarina, jonka kulkuun pelaaja voi jotenkin vaikuttaa. Peli voi algoritmien vuoksi olla joka kerta täysin erilainen kokemus, myös visuaalisesti, kuten Proteus peli osoittaa, se nimittäin generoi koko ajan ennen näkemättömiä maisemia.

Itse olen pelaajana hiekkalaatikko-tyyppi, joka ei niinkään halua edetä, vaan pitää hauskaa matkalla. Kuvataidekasvatuksessa pelien avulla voisi luoda teoksia juurikin näillä hiekkalaatikkopeleillä. Esimerkiksi käsittääkseni peli Mincraft on sellainen, jossa ei tarvitse sotia, vaan voi keskittyä esimerkiksi rakentelemaan palikoista mitä huvittaa. Jonkun kuvistyön voisi siis tehdä pelimaailmassakin, esim. veistos Minecraftin palikoilla. Oppilaat voisivat myös tehdä analyyseja pelistä, miksi joku peli on hyvä, ja purkaa sitä osiin. Sitten voisivat ryhmissä ideoida omaa peliä ja luoda peliarkkitehtuuria, suunnitella hahmoja peliin joko piirtämällä tai kolmiulotteisesti. Jo esittelemällä pelin idea ja "läpikulku" saa hyvän käsityksen pelin ideasta, kuten sai kun luki Kuorikosken analyyseja peleistä. Myös oman suosikkipelin läpikäynti olisi kiinnostavaa, ja oppilas voisi tutkia, mikä siinä pelissä aiheuttaa immersion, eli peliin uppoutumisen. Samalla oppilas tiedostaisi sen, että pelit imaisevat pois tästä hetkestä mukaansa. Itse muistan hakanneeni The Simssiä kesälomalla luvattoman paljon, koska se tempasi niin mukaansa.

Kuvallisesti voitaisiin ottaa screenshotteja näyttävistä pelitilanteista, ja tehdä siitä perinteisillä tekniikoilla maalauksia tai piirustuksia, FanArt-hengessä tai muokata kuvia tietokoneella digitaalisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.