Blogini sivut

H2



B5 - Kuva-algoritmi

Koitan ominpäin tehdä tämän tehtävän. Tehtävässä tehdään siis kuva-algoritmi. Eli piirsin neljä erilaista hirviötä inspiroituen Googlen kuvahaun tuloksista, valitsin hahmot niin, että olisivat keskenään erilaisia. Hahmojen nimiksi tuli Peikko(hahmo1), Kärmes(hahmo2), Yksisilmä(hahmo3) sekä Frankie(hahmo4).



Hahmoja yhdistäviä tekijöitä:

  • Hahmot seisovat jaloillaan
  • Hahmoilla on pää
  • Hahmoilla on vartalo
  • Hahmoilla on kaksi kättä
  • Hahmoilla on kaksi jalkaa
  • Hahmoilla on yksi suu
  • Hahmoilla on tukkaa päälaella
  • Hahmoilla on hartiat
  • Hahmoilla on silmä


Hahmoja yhdistävät tekijät, jossa eroavaisuuksia:

  • Peikolla (hahmo1) on paljon tukkaa
  • Kärmeksellä (hahmo2) on vähän tukkaa
  • Yksisilmällä (hahmo3) on vähän tukkaa
  • Frankiella (hahmo4) on vähän tukkaa
  • Kärmeksellä (hahmo2) on suussa hampaita
  • Yksisilmällä  (hahmo3) on suussa hampaita
  • Peikolla  (hahmo1) on leveät hartiat
  • Frankiella (hahmo4) on leveät hartiat
  • Kärmeksellä (hahmo2) on kapeat hartiat
  • Yksisilmällä (hahmo3) on kapeat hartiat
  • Kärmeksellä (hahmo2) on häntä
  • Peikolla (hahmo 1) on kaksi silmää
  • Kärmeksellä (hahmo2) on kaksi silmää
  • Yksisilmällä (hahmo1) on yksi silmä
  • Frankiella (hahmo4) on kaksi silmää
  • Peikolla (hahmo1) on jaloissa kolme varvasta
  • Kärmeksellä (hahmo2) on jaloissa kolme varvasta
  • Yksisilmällä (hahmo3) ei ole varpaita
  • Frankiella (hahmo4) on jaloissa kengät
  • Peikolla (hahmo1) on käsissä kolme sormea
  • Kärmeksellä (hahmo2) on käsissä kolme sormea
  • Yksisilmällä (hahmo3) on käsissä peukalo
  • Frankiella (hahmo4) on käsissä neljä sormea

Hahmoalgoritmi, jolla voi luoda hahmon. (jonkinlainen hahmo) 
  1. Piirrä jalat
  2. Piirrä kolme varvasta jalkoihin
  3. Piirrä kädet
  4. Piirrä kolme sormea käsiin
  5. Piirrä hartiat
  6. Piirrä pää
  7. Piirrä paljon tukkaa päälaelle
  8. Piirrä kaksi silmää
  9. Piirrä yksi suu
Kun tein ohjeiden mukaan, tuli tälläinen ukkeli:


Muuttaisin ohjetta nyt niin että lisäisin siihen vartalon, koska se unohtui! Myöskin pitäisi keksiä miten kaivaisi esiin sen että hahmolla on korvat, sarvet, nenä. Koska niitä ei ollut kaikilla, en saanut niitä listattua. Mutta tämä oli hauska harjoitus, joka kertoi sen että mitä kaikkea pitääkään muistaa kertoa ohjeissa, jotta kaikki haluttu asia saadaan määriteltyä. 

B5 - Processing

Tutustuin Processing ohjelmointiin Käsityökoulu-robotin ohjeilla, jotka olivat tosi selkeät ja havainnolliset! Ongelmia minulla tuotti OpenProcessing-nettipohjainen ohjelma, jossa "koneen" valinta aiheutti erroreita. Koneella Processing.js tuntui syntyvän sitten lopulta tuloksia! Käytin apuna myös toista Processing-nettisivua, jolla koodaus piti aina "rendata" ulos. Kivaa oli, että ohjelmat kertoivat aina minkälainen virhe koodissa oli, joten sitten sitä pystyi muokata. Minusta tämä tehtävä oli aivan superkiva johdatus ohjelmointiin, koska heti näki mitä muuttujan muuttuminen aiheutti. Minusta tämä oli kivempaa kuin Scratch! 

Tässä ohjeitten mukaan tehty naama, jonka silmät ja suu liikkuvat:




Tässä on hiirtä seuraava "saturnusviiva". Värit ja ellipsien koot vaihtuvat satunnaisesti.



Tämä oli ensimmainen viivakokeilu, ja keksin tämän kun muutin ellipsin sijaan muuttuvaksi muodoksi viivan! Näin ohjelma alkoi piirtää polttopisteestä viivaa. Koska tykkään väreistä ja läpinäkyvyydestä, säätelin nekin tähän miellyttämään silmääni.



B6 - LUE, KATSO, KUUNTELE

Kuuntelin kaksi ohjelmaa koskien somea ja algoritmeja. Ylen Uutisluokka Triplet-videossa kerrottin kuplista, jotka some luo. Esim. yhden jakaessa huumorivideoita, se saa paljon tykkäyksiä, ja sen seurauksena tämän henkilön päivitykset näkyvät suurelle joukolle. Sen sijaan vähemmän tykkäyksiä saaneet tekstit ja kirjoittelut jäävät monesti vähemmälle huomioille. Tykkäämällä ja katsomalla siis videoita voit vaikuttaa millainen tarinasyöte sinulle muodostuu. Esim. Instagram toimi alkujaan niin, että syötteessäsi näkyi kaikkien seurattavien kuvat. Nyt syöte toimii algoritmin mukaan, ja aika paljon päivityksiä jää sen takia pimentoon. On mentävä ihan seurattavan profiilista katsomaan, mitä hän on sinne laittanut, kun ennen kaikki päivitykset näki, kun vain pyyhki näyttöä tarpeeksi kauan. 

Vaikka Facebook yms. sovellukset väittävät että ne eivät valikoi, on silti aika jännä juttu, miten illallispöydässä puhuttiin EasyPark sovelluksesta, se sai aikaan sen, että Facebook alkoi yhtäkkiä tyrkyttää minulle kyseisen firman palveluita. Viime viikonloppuna siskoni laittoi linkin minulle teestä, jota oli ostanut ulkomailta, ja samassa Instagramissa olikin ko. teefirman mainos. 

Tässä kohdennetussa mainonnassa on pelottavaa, että se puree aika hyvin. Minulla on kaapit täynnä juomattomia teelaatuja, mutta mainoksen osuessa kohdalle olen helposti sen vietävissä. Kaikkein rasittavimpia ovat ne mainokset, kun olet googletellut jotain tiettyä tavaraa, ja sitten yhtäkkiä nettisivujen sivupalkeissa tätä ko. tuotetta saakin hiukan halvemmalla. Sivujen evästeet ilmeisesti aiheuttavat tämän nuuskinnan. 

Finkkilä & Tastula ohjelmassa oli haastateltavana Jyri ja Yrjö Engeström. Jyri on somepioneeri joka asuu piilaaksossa, ja Yrjö on kasvatustieteen professori. Jyri oli sitä mieltä, että lapsille ei saisi antaa älylaitteita, koska ne on suunniteltu addiktoiviksi. Kun jokin addiktoi, se vie huomion pois muusta luovasta toiminnasta, ja lapsesta tulee vain vastaanottaja, eikä tuottaja. Hänestä siis tulee passiivinen ja aloitekyvytön. Tastula nostikin haastattelussa esiin sen, että eikö ole aika kaksinaismoralismia suunnitella työkseen addiktoivia laitteita, ja sittten kieltää niiden käyttö omilta lapsiltaan, mutta sallia se kaikille muille? Jyri kuitenkin kommentoi, että jos ja kun älylaitteita käytetään, niiden käyttö ei saisi missään nimessä olla vapaata, vaan tarkasti ohjattua, niin että lapsilla vaikka koulussa laitteet olisi käytössä vain osan päivästä.

Tastula ja Jyri kommentoivat, että on osin algoritmihirviöiden aikaansaannosta, että nykyinen poliittinen ilmapiiri on kaoottinen, esimerkkeinä nostettiin Brexit ja Trumph. Ääri-ilmiöt lisääntyvät, ja ihmiset pyörivät vain omissa kuplissaan, eivätkä näe muuta kun oman kaveriporukkansa tykkäykset ja jaot, ja saavat sen tuntumaan normilta. Ekassa Ylen videossa nostettiin esiin Facebookin perustajan Zuckerbergin lausahdus algoritmien ja kuplien tarpeellisuudesta; ihmiselle on sillä hetkellä tärkeämpää itseä lähellä tapahtuvat asiat, kuin vaikka kaukainen nälänhätä jossain Afrikassa. Mutta alammeko unohtaa koko maailman hädän ja muut ongelmat, koska algoritmi päättää puolestamme, että kissavideo on tärkeämpi kuin hädänalaisten auttaminen muualla maailmassa? 

Yrjö nosti esiin keskustelussa sen, että hän aikanaan ihannoi vapaamielistä Summerhill-vapaakasvatussuuntausta, koska siinä lapsi sai olla lapsi turvallisessa ympäristössä. Nyt tämä lintukoto on uhattu algoritmien ja älylaitteiden vuoksi, koska niitä ei voi kontrolloida. Tastula kysyikin aika ohjelman aluksi Jyriltä, miten algoritmeja vastaan voitaisiin toimia, onko joku paniikkinappula, jota voidaan painaa, ja mitä sitten tapahtuu? Jyrin mielestä teknologiaa vastaan tulee käydä teknologialla, eli varmaankin algoritmeja vastaan pitäisi kehittää jotain muuta. 

Minusta on sangen huolestuttavaa ja ahdistavaa, että karkinkeksijä ei itse syö keksimiään karkkeja, koska tietää että ne ovat myrkkyä. Tämä saa ajattelemaan ja itseni kyllä ahdistumaan. Some vie itseltä niin paljon aikaa, ja miettii miten paljon paremminkin sen ajan voisi saada käytettyä. Itse en edes muista, koska olen soittanut ystäville, on vain niin paljon helpompi "antaa osallisuuttaan" kirjoittamalla kommentti johonkin päivitykseen kuin alkaa puhumaan toiselle puhelimessa, kun kaikilla on kuitenkin niin kiire, koska some. Olenko heittänyt parin viime vuoden aikana miten paljon aikaani hukkaan huuhaillessani somessa? Somelakkoon alkaminenkin on vaikeaa, koska silloin iskee päälle FOMO, eli fear of missing out. Ehkä kaikkein oleellisimmasta saisin kuitenkin tiedon jostain?  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.