Blogini sivut

H4


B11 - Robotiikkaa! 

En tilastani johtuen uskaltautunut lähteä Rolloon harjoituskerralle, joten tämä tehtävä meni minulta valitettavasti ohi.

Tein törmäilijärobotin ohjelmoinnit kuitenkin Lego Mindstorms-ohjainohjelmalla. Tosi sääli, että ohjelmalla ei voi virtuaalisesti testata, miten homma toimii. Eli kun ohjelma on valmis, se ladataan robottiin, ja sitten vasta näkee, toimiko se niin kuin pitää.

Tässä on ohjelma törmäilijärobottii, joka välttelee törmäystä:
- Silmukan sisään on laitettu infrapunasensori, jolla on 30 cm etäisyys vaade, eli jos robotti marssii 30 cm etäisyydelle, se huomaa esineen, ja peruuttaa pois.
 Tässä sitten törmäilijärobotti, joka ihna törmäilee.
- Silmukan sisään on laitettu "kosketussensori", eli robotti kulkee eteenpäin, törmää, ja kääntyy ja kulkee pois törmäyksen kohteesta peruuttamaalla, koska liikemoottorin suunta on negatiivinen.
Erkki Hautalan Innokas EV3-monisteessa oli hauska tehtävä, jossa piti siis tehdä kone, joka erottelee tietyn väriset legot liukuhihnalta sensorin avulla. Minusta oli aivan käsittämätöntä, että EV3 robotissa on sensori, joka pystyi tunnistamaan värejä. Kaverini isä oli pyytänyt kaveria kehittämään joskus laitetta, joka noukkisi raa'at puolukat tai mustikat pois kypsien poimittujen joukosta - kutkuttavaa on se, että sen voisi periaatteessa ainakin onnistua tekemään tällä EV3-legorobotilla!

B12 - Pedagoginen suunnitelma

Käsityökoulu Robotin sivuilla oli hauska ohje piirustusrobottiin, jonka voisi toteuttaa kuviksen tunnilla.

https://www.youtube.com/watch?v=BwKQ9Idq9FM 
Kuitenkin Oulun taidemuseolla näin syksyllä sovelluksen "robotiikasta" vaikka tämä nyt ehkä menee kyllä elektroniikan maailmaan.

Suunnitelma:

Ääniteos grafiitilla - EI TESTATTU OIKEASTI!
Tarvikkeet:
- Paksua vahvaa paperia
- Grafiittiliituja
- 9 voltin paristoja
- pietsolevy, jossa hauenleuat -> kuin kaiutin!
- hauenleukajohtoja 2 kpl

Varsinainen pedagoginen suunnitelma:

Vahvalle paperille piirretään grafiittiliidulla jonkin lenkki, ja lenkin alku- ja loppupää kiinnitetään hauenleuat patterista. Lenkin toiseen päähän kiinnitetään pietsolevy synalevyllä kiinni paperin reunaan. Piirtele erilaisia viivoja ja testaile millainen ääni lähtee millaisistakin viivoista.

Toinen suunnitelma:

Ohjattu piirustusrobotti

Tarvikkeet:
- tietokone
- EV3
- iso paperi, esim. makulatuuripaperia
- sininen, punainen ja vihreä kartonki robotin ohjailua varten
- huopakynä


Ohjelmoikaa EV3 Lego Mindstorms robotti toimimaan niin, että se tekee eri asioita kun sen näkösensorille näyttää eri värisiä kartonkeja, esim. punaista nähdessään kääntyy vasemmalle, sinistä nähdessään kulkee suoraan ja vihreää nähdessään kääntyy oikealle. Robotin taakse kiinnitetään huopakynä joka koskettaa paperia. Päätetään ensin, mitä robotilla halutaan piirtää, kolmio, neliö jne., ja piirretään siitä käsin luonnos, ja pohditaan, miten robotin ohjelmaa pitää säätää, jotta haluttu luonnos toteutuu, esim. jos on paljon yksityiskohtia, vauhti pitää olla matala jne. Tämän jälkeen tehdään ohjelmointi Mindstorms-ohjelmalla, ja ladataan se robottiin, ja kiinnitetään kynä sen taakse. Robottia ohjataan näyttämällä sensorille aina korttia, mihin suuntaan halutaan robotin liikkuvan.

B13 - Lue, katso, kuuntele

Olen nähnyt Teija ja Pekka Isorättyän Merenneito-teoksen, kun se oli esillä Oulun taidemuseossa biotaiteen näyttelyssä. Sanomattakin oli selvää, että se oli näyttelyn kiinnostavin työ juuri siksi että veistokseen oli saaty yhdistettyä liike - veistos oli elossa. Vielä elävämmän siitä teki se, että merenneidolla oli ihan sydän, joka pumppasi "verta" suonistoon, ja sai sen avulla tekemään liikkeitä. Merenneidon ihon pinta paljastui dokumentissa olevan Japanista residenssireissulla hankittua kalan nahkaa. Pariskunta on robotiikan avulla saanut veistokset eläviksi, mikä tekee niistä erityisen kiinnostavia veistoksia - jotenkin tuntuu, että veiston ilman liikettä on todella tylsä ja kuollut. Mutta ovatko työt veistoksia, vai jotain robottitaidetta?

Kuva Oulun taidemuseosta syksyltä 2017. 

Tälläisten robottiveistosten teko voisi olla yläkouluikäisten poikien mieleen - elän siinä käsityksessä, että teknisessä työssä on jonkin verran elektroniikkaa / robotiikkaa, joten liikkeen luominen sähkön avulla johonkin teokseen voisi olla hyvä tapa yhdistää kuvataidekasvatusta käsityöhön.

Käsityökoulu Robotin tehtävät teokset olivat tosi hauskoja ja hienoja. Jotenkin helposti lähestyttäviä töitä voisivat olla nuo pienillä LED-valoilla koristellut onnittelukortit, jossa pieni valo on osa teosta, ja se saa virtansa pienestä elohopeaparistosta.

Oulussa on ollut parina syksynä Lumo-valofestivaalit, joissa on ollut videomapping-tekniikalla tehtyjä teoksia. Oleviin rakennuksiin on heijastettu videotykillä animoituja teoksia. Mahtavaa oli, että Robotin sivuilta löytyi tähänkin ohje. Kivaa oli, että tämän ohjeen avulla löysin myös tosi helpon animointisoftan iPadille, Animaticin. Koulussa voitaisiin tehdä animaatioita ja heijastaa niitä projektorilla seiniin. Projection mapper-ohjelmalla voidaan tarkasti rajata mihin projisoidaan. Videomapping teokseen voisi helposti osallistua koko ryhmä. Koulun ulkoseinälle voitaisiin heijastaa oppilaiden tekemiä animaatioita, ja kukin animaatio voisi olla vaikka ikkuna, josta näkyisi sisään mitä talossa tapahtuu.

Robotin sivujen Taidekone piirustusrobotti, jossa laatikossa on oppilas, jolle annetaan käsky mitä piirretään ja tämä piirtää ja antaa sen takaisin käskyn antajalle. Mielenkiintoista onkin, miten hyvin lopputulos vastaa esitettyä kuvaa. Samalla tulee huomattua miten tarkasti käskyjä tulee antaa, jotta mielikuva vastaisi oletettua. Se että kone ymmärtäisi mielikuvastasi tasan millaisen haluat, antaa hyvän käsityksen siitä miten paljon kone tarvitsee tietoa jotta se osaisi tehdä juuri sitä mitä haluat. Kiinnostavaa!

Kuviksen ja robotiikalla on paljon kyllä mahdollisuuksia, mutta se vaatii mielestäni opettajalta paljon perehtyneisyyttä ja oman aikansa seuraamista. Itse ainakin huomasin opetusharjoittelussa, niin koulussa itse harjoittelussa kuin demo-tunneilla yliopistolla, että monet meistä opiskelijoista "sortuivat" aina perinteisiin tekniikoihin, maalaukseen, piirustukseen ja muovailuun. On suurempi kynnys lähteä tekniikan maailmaan, mutta matka sinne on sitäkin antoisampi. Kuviksen ja robotiikan yhdistämisen koen kyllä olevan vahvasti "tätä päivää" ja antavat luovuudelle uuden tason tekniikan mahdollisuuksien myötä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.